Snel conditie opbouwen

Wilt u snel conditie opbouwen, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat u net voor de zomermaanden flink kunt gaan sporten? Zorg er dan voor dat u een goed schema maakt, waarin u duidelijk opschrijft welke afstanden u zal lopen of fietsen, of welke oefeningen u gaat doen. Fitness is een uitstekend hulpmiddel om snel conditie op te bouwen, maar iedere expert zal u aangeven dat het van belang is om rustig aan te beginnen. Uw lichaam zal zich aan moeten passen, waardoor u last krijgt van blessures indien u te hard van stapel loopt.

Snel conditie opbouwen met fitness

U kunt snel conditie opbouwen met fitness door u aan te melden bij een goede sportschool en daar aan te geven dat u van plan bent om te gaan trainen. De kans is groot dat men een beginnersschema voor u klaar heeft liggen, waarmee u aan de slag kunt. Het is allereerst van belang om uw lichaam te laten wennen aan de extra beweging. Ga dus gerust een stuk wandelen of rustig fietsen en probeer tussendoor een versnelling aan te brengen. Ga bijvoorbeeld 2x 1 minuut hardlopen, nadat u 5 minuten heeft gewandeld. De afwisseling van hoge en lage inspanning zorgt ervoor dat u snel conditie op kunt bouwen met fitness.

Fitness schema maken

Gaat u een fitnessschema maken? Dan is het van belang om niet te hard van stapel te lopen. Heeft u er geen ervaring mee? Stel uzelf in ieder geval een doel, bijvoorbeeld 5km hard te lopen in 30 minuten. U heeft daar een behoorlijke conditie voor nodig, waardoor dat een prima doel is om snel conditie op te bouwen. Begin echter met 1x 1 minuut hardlopen en spreid de progressie uit over ongeveer 25 trainingen. Houd tussendoor steeds 1 – 2 dagen rust, om uw lichaam te laten herstellen. Zo kunt u snel conditie opbouwen en loopt u over een tijdje een half uur hard, met uw uitstekende conditie.