Conditie opbouwen met hardlopen

Wilt u conditie opbouwen met hardlopen? Zorg er dan voor dat u zo rustig mogelijk begint. U kunt het opbouwen van conditie zien als een curve die hard oploopt en daarna af zal vlakken, waardoor u in het begin maar weinig moeite hoeft te doen om snel stappen te kunnen zetten. Op die manier kunt u bovendien blessures voorkomen.

Hardloopschema voor beginners

Bent u op zoek naar een hardloopschema voor beginners? Start dan bijvoorbeeld eens met het doel van 5 kilometer, dat u in 12 weken kunt leren lopen, ongeveer in 30 minuten. Start in week 1 met het 5x een minuut hardlopen, tussen het 5 minuten wandelen in. Bouw dit langzaam op, door iedere week wat langer hard te lopen tussen het wandelen door. Houd het wandelen in ieder geval goed aan, om blessures te voorkomen. In week 12 kunt u 2x 15 minuten hardlopen en de tweede keer zelfs 1x 30 minuten hardlopen, waarmee u ongeveer 5km zal bereiken.

Hardlopen en conditie opbouwen

Het hardlopen en conditie opbouwen gaat geleidelijk, waardoor het van belang is om niet te hard van stapel te lopen. U kunt uw conditie opbouwen door in ieder geval meer in beweging te komen. Uw lichaam zal zich vanzelf aan gaan passen. De kans is groot dat u meer trek krijgt, waardoor u voortaan meer energie beschikbaar zal hebben. Gaat u uw conditie opbouwen met hardlopen? Dan is de kans groot dat u na een paar weken vanzelf een stukje harder gaat lopen, waardoor het geen kwaad kan om voor het gevoel net te rustig aan te beginnen.