Conditie opbouwen met fietsen

Wilt u conditie opbouwen met fietsen? Dan is het een goed idee om een schema op te stellen en te bepalen of u buiten wilt gaan fietsen. Uiteraard kunt u ook naar de sportschool gaan als u dat liever doet. De frisse lucht zal u goed doen, maar het is in de sportschool gemakkelijker om verschillende standen in te stellen en bij te houden wat u heeft bereikt. Zorg er in ieder geval voor dat u zich een doel stelt. Wilt u conditie opbouwen met fietsen? Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat u toewerkt naar een situatie waarin u een half uur hard kunt fietsen, bijvoorbeeld om een afstand van 15km te overbruggen.

Conditie opbouwen met schema

U kunt uw conditie opbouwen met een schema, door de progressie die u nodig heeft uit te spreiden over 10 – 15 weken. Begin rustig aan, door een versnelling te plaatsen tussen meerdere momenten van rustig fietsen. Begin met 70 rpm (omwentelingen per minuut) en breng dit naar 90 rpm op het moment dat u gaat versnellen. Probeer de versnelling in het begin gewoon eens een minuut uit en bouw dat langzaam op naar de 30 minuten waar u naartoe wilt werken. Zo kunt u conditie opbouwen met fietsen, door een degelijk schema op te stellen.

Binnen of buiten fietsen

Wilt u uw conditie opbouwen met fietsen? Dan is het een goed idee om na te denken over de omgeving waarin u wilt fietsen. Gaat u buiten fietsen, dan heeft u te maken met de invloeden van het weer, maar kunt u wel frisse lucht opsnuiven. Die frisse lucht is er in de sportschool niet, maar u kunt daar precies bijhouden hoeveel rpm u trapt en de weerstand van de fiets kan eenvoudig worden aangepast. Maak zelf uw keuze en ga conditie opbouwen met fietsen, zodat u over een aantal weken uw persoonlijke doel kan bereiken.