Conditie opbouwen

Wilt u conditie opbouwen? Zorg dan in ieder geval voor een degelijk schema, waar u zich vervolgens ook echt aan houdt. Vindt u het lastig om de juiste discipline op te brengen? Probeer dan iemand te vinden met wie u samen kunt gaan hardlopen of fietsen. Het is niet nodig om onderweg of in de sportschool met elkaar te kletsen, het zorgt er puur voor dat u zich beiden verplicht zal voelen om door te gaan. Zo kunt u conditie opbouwen en bent u er zeker van dat u zich aan het schema zal houden.

Conditie opbouwen met hardlopen

U kunt conditie opbouwen met hardlopen door de buitenlucht in te trekken, of een sportschool uit te kiezen. Zorg in ieder geval voor een rustige opbouw indien u hier geen ervaring mee heeft en u bijvoorbeeld voor het eerst gaat sporten. U lichaam zal hieraan moeten wennen, waardoor u het risico loopt op blessures op het moment dat u te hard van start gaan. Begin eens met wandelen en het af en toe versnellen. U kunt vervolgens uw conditie opbouwen door toe te werken naar het hardlopen van een afstand van 5km, in een tijd van 30 minuten. Conditie opbouwen met hardlopen vereist discipline. Zorg ervoor dat u zich aan het trainingsschema houdt.
hardlopen

Conditie opbouwen met fietsen

Wilt u liever uw conditie opbouwen met fietsen? Ook dat is uitstekend mogelijk. Let in dat geval goed op het aantal rpm (omwentelingen per minuut) dat u draait, aangezien u daarmee kunt kiezen voor een eventuele versnelling. Begin rustig aan en zorg voor een korte versnelling, die u per training steeds wat langer aan zal houden. Op die manier kunt u toewerken naar een doel, zoals het fietsen van 15km op hoge snelheid. U kunt conditie opbouwen met fietsen of hardlopen, afhankelijk van uw voorkeur of wellicht uw ervaringen met een van de beide methoden op het gebied van fitness. Fietsen is een leuke bezigheid waarbij je ook nog eens veel ziet. Wilt u conditie opbouwen met fietsen zorg ervoor dat u alle ritten goed registreert en u een professioneel schema gebruikt.

Warming up

Een goede warming up is zeer belangrijk alvorens u gaat actief gaat sporten. De juiste warming-up zorgt voor minder blessures en dat uw bloedsomloop opgang komt. Op deze manier zorgt u ervoor dat uw het lichaam klaarstoomt om actief te gaan sporten. Als u geen warming up uitvoert hebt u nog koude en stijve spieren. Als u dan ineens actief en fanatiek gaat sporten zorgt dit voor teveel ballast op uw spieren wat resulteert in blessures. Uw lichaam krijgt ineens heel veel te verwerken en zonder een goede warming up loopt u een verhoogt risico op blessures. Het uitvoeren van de warming-up is vrij eenvoudig. Loop eerst enkele minuten zodat de bloedsomloop op gang komt. Ga dan enkele minuten een joggen/trimmen en voer vervolgens rek en strekoefeningen uit. Hierbij kunt u denken aan; het rekken van kuiten, rekken van armen en uw rug. Als u voor het eerst aan uw conditie gaat werken dient u rekenschap te houden met spierpijn. De spierpijn zou zo’n twee tot drie dagen aanhouden. Het is niet aan te raden dat u tijdens de spierpijn periode gaat sporten. Laat uw spieren zoveel mogelijk met rust. Als u last hebt van veel spierpijn dan kan een warme bad of douche helpen. Nadat uw spierpijn over is kunt u weer beginnen met conditie opbouwen. Denk eraan, altijd een warming-up uitvoeren voordat u gaat sporten.